pondělí 27. listopadu 2017

Setkání se severskou autorkou Siri Pettersen byla emoční nálož

"Tvořím celý život, příběhy jsem zachycovala kresbami na složené dopisní papíry..."

-
(Siri Pettersen, překlad Jitka Jindřišková)

Setkáním se severskou autorkou Siri Pettersen jsem si splnila jeden ze svých snů. Zároveň to byla první autogramiáda, které jsem se účastnila. Autogramiáda se konala 24. listopadu v knihkupectví Neoluxor na Václavském náměstí. 

Jak autorka podotkla po úvodním představení, překvapilo ji v dobrém, když k ní fanoušci chodí a místo, aby řekli - "Love your books" - překvapí ji slovy - "Love you". Musím říci, že po setkání se Siri, nemůžu než souhlasit. Navíc uvedla, že čeští fanoušci jí přijdou více osobnější. Pokud soudila podle toho, jak jsme se na ni nahrnuli a zasypávali ji otázkami, tak má pravdu. :) Co na to říci, zajímalo nás spoustu důležitých věcí, jako například, zda někde po světě chodí předloha hlavní postavy Rimeho a zda ho za námi nemůže poslat? :D Dámy, zklamu vás. Rime je složený hned z několika autorčiných idolů. Dlouhé bílé vlasy si troufám říci má po Thranduilovi (králi elfů v Hobitovi). 


Pro fanouška je Siri ojedinělou autorkou. Je totiž velice sympatická a přátelská a hlavně si najde čas a se svými fanoušky komunikuje i třeba z Norska do České republiky. Využívá sociální sítě k tomu, aby reagovala na své fanoušky po celém světě a to je prostě něco úžasného. 

Sama jsem se jí na sociální síti Instagram ptala na pár věcí a nadšeně mi odpovídala. Vidět ji na živo byl tak splněný sen, protože jsem zjistila, že si mě pamatuje podle mých obrázků. Jak vlastně takové setkání dopadlo a co jsem se na něm dozvěděla? Především bylo zajímavé poslouchat rozhovor s autorkou v Norštině. Na místě byla přítomna překladatelka knih Jitka Jindřišková. Norština je krásný zvučný jazyk, i když trochu drsný. Trochu jako sama severská krajina. 

Před samotnou autogramiádou autorka Siri Pettersen prozradila něco ze svého dětství. Například i to, že tvoří celý život a začínala kresbami na skládané dopisní papíry. O psaní v mládí vůbec neuvažovala. Siri Pettersen byla nejprve autorka a kreslířka komiksů. O veselé a zábavné náměty nemá v budoucnu zájem, ale u komiksů je podle ní vše dovoleno, hlavně pokud je to vtipné. 

Fantasy série Havraní kruhy je tak její první psaná tvorba. Mytologický svět Severu a symbolika značně vládnou těmto knihám, autorka však do fantasy příběhu z jiného světa vmísila i politická a společenská témata. Není tedy divu, že série je ověnčena řadou prestižních nominací na ocenění a jsou prodána i filmová práva. 

Siri nás navíc ubezpečila faktem, že v budoucnu plánuje volné pokračování Havraních kruhů. Nová série bude znovu trilogie. Obě série na sobě budou nezávislé, ale fanoušci kruhů najdou náznaky a spojitosti i s první sérií. 

Nemusím tedy dodávat, že tato informace mě velice potěšila. 

První kniha Havraní kruhy začala vznikat před deseti lety. Takovou zajímavostí byl dotaz od fanoušků na název série. Jedná se o překladatelský oříšek, který osvětlila na místě překladatelka série Jitka Jindřišková. Raven se totiž dá přeložit jako havran či krkavec. Překladatelka musela jen při překladu názvu série dosti zapátrat. Jelikož se jedná o odkaz na norskou mytologii, přihlížela hlavně k symbolice. Havran je znamením pozitivním, kdežto krkavec negativním. Navíc v české překladové historii samotného Ódina doprovází havran, tudíž i na toto musela vzít ohled. Co si budeme povídat, Havraní kruhy zkrátka zní o moc lépe než Krkavčí kruhy. 



Ve frontě na podpis jsem se poprvé seznámila s dalšími fanoušky a tak nám čekání uteklo celkem rychle. Jakmile jsme se k Siri dostali, ruce jsme měli od knih ztěžklé a šaty propocené, ale byli jsme veselá kopa. Siri se s námi čtyřmi vyfotila a zodpovídala na naše všetečné dotazy. Podepsala se nespočetněkrát a přijala naše dárky. Když rozbalila ten můj, nadšeně na něj ukázala se slovy: "It´s you!" Musím dodat, že mi to velice pohladilo ego a jako motivace do dalšího kreslení a hlavně do toho nevzdávat to se svojí propagací, to bylo velice přínosné. 

Když se mohou mé obrázky dostat až do Norska a autorka si mě díky tomu pamatuje, to už je nezapomenutelný moment. Nechala jsem si podepsat jednu svoji kresbu, a díky tomu, co mi na ni napsala, jsem ji také pojmenovala. Jmenuje se "Follow the ravens". 

Obdarovala jsem jí kartičkami z vlastních fanartů série a záložkou na motiv Ódinova dítěte. Domů se tedy nevracela s prázdnou. 


Děkuji Skandinávskému domu a nakladatelství Host za zprostředkování autogramiády v rámci festivalu Dny Severu.

Žádné komentáře: