neděle 9. dubna 2017

Recenze: Běhejte rychle. Jezte pomalu.

"Rozhodovat o tom, co budeme jíst, abychom jedly dobře, 
se pro nás stalo v podstatě přirozenou věcí 
způsobem života." (s.2)


Kniha Běhejte rychle. Jezte pomalu je plná výživných receptů a zdravých surovin, které ocení nejen sportovci. Recepty navíc dokázaly obohatit můj jindy stereotypní týden a musím uznat, že uspěly na výbornou. 

Pojďme se tedy blíže podívat dovnitř knihy, kterou sepsala maratonská běžkyně Shalane Flanaganová a kuchařka Elyse Kopecky. Kniha mimo receptů obsahuje také životní příběh autorek, týdenní jídelníček Shalane před důležitým závodem a nebo také (což mě velmi zaujalo) seznam potravin, které uzdravují různé choroby, jako je chudokrevnost, záněty, bolesti svalů a především pocit vyhoření a přemíru stresu. 

Jak napovídá citace, v této knize najdeme návod na zdravý životní styl. Počítejte tedy při vaření s tím, že si ve většině případů nevystačíte s obyčejnou moukou či slunečnicovým olejem. Právě naopak, chybět by Vám neměla mořská sůl, olivový olej, ořechy, semena a spoustu dalších výživných surovin, jejichž seznam najdeme hned na začátku knihy.

Kapitoly jsou dále rozděleny podle jídelníčku na Něco na žízeň, Ranní palivo, Svačinky a předkrmy, Saláty, Polévky, Výživná hlavní jídla, Přílohy, Omáčky a dressingy, Zdravé pamlsky a nakonec zmíněný seznam potravin a jejich využití při různých chorobách. 

Kniha je velmi praktická a tvrdé desky zaručují, že ji při vaření neodložíte a můžete si ji nechat otevřenou a kdykoli do ní nakouknout. I když byste některé suroviny tady v Česku jen těžko hledali, většinou v závorkách najdete alternativu, která je na zdejší zásoby úměrná. Trochu jsem se obávala, aby recepty nebyly těžké. Ale starosti si nemusí dělat, ani ten, kdo se v kuchyni příliš často nevyskytuje. Vše je pěkně popsané a nechybí ani počet porcí. 

Překvapilo mě například, jak snadno se mi Vysokohorské bizoní masové kuličky s jednoduchou omáčkou marinara dělaly. Samozřejmě zde jsem mleté bizoní musela nahradit tradičním hovězím masem. Ale recept, ač vypadal složitě, jsem zvládla i s bezlepkovou variantou. Kuličky sklidily v domácnosti veliký úspěch a jistě jsem je nevařila naposledy. 

Co u mě ale získalo plný počet bodů, je kapitola s polévkami. Jako milovník polévek jsem musela vyzkoušet brokolicovou s kozím sýrem a stala se Top receptem. 

Ke knize jsem si na týden sestavila také sportovní program a tehdy jsem využila recept na muffiny superhrdinů a zdravé smoothie se zeleným čajem a jablkem. 

Pro milovníky snídaní doporučuji Francouzský toast z banánového chlebíčku a pokud jej své drahé polovičce připravíte, nezapomeňte na Jablečný cider se zázvorem k tomu, jehož přípravu najdeme na straně 39. Autorky myslely i na mlsné jazýčky a do předposlední kapitoly zahrnuly také recepty, jako je mandlový dort bez mouky či kakaové makronky s kokosem. 

Pokud chcete začít jíst zdravě, tato kniha je dobrý startem. Ale v kuchyni najde místo i u někoho, kdo jen hledá oživení svého jídelníčku. Recepty lze vařit v bezlepkové variantě, nebo si je můžete více upravit pro své potřeby. Rozhodně je kniha plná nové inspirace na vaření a velice mile mě překvapila. Například to, jak často a při jakých jídlech se dají využívat mandle. 

Kniha má tvrdé a lesklé desky, kde písmena opticky vystupují. Stránky jsou obohaceny krásnými fotografiemi a vizuálně pestrou grafikou. Kniha sama o sobě na první pohled zaujme a pokud se alespoň trochu zajímáte o to, co jíte, měla by mít své místo i ve Vaší kuchyni.

Děkuji nakladatelství JOTA za poskytnutí knihy k recenzi

Knihu najdete zde


Okomentovat