pátek 19. října 2018

Pozdě, ale přece! Feyre a Rhysand bojují za svoji rodinu v posledním díle série

Uff, to byla teda nálož. Dočetla jsem třetí díl Dvoru trnů a růží - Dvůr křídel a zmaru (zkráceně ACOWAR) a musela jsem si nejprve utřídit myšlenky, abych zvládla napsat recenzní článek bez spoilerů a samozřejmě co nejméně subjektivně. Takže to trvalo půl rok, než jsem se k tomu odhodlala. Ale lepší později, než-li vůbec. No ne?


Bylo to pro mě těžší, protože tyto knihy a svět, jaký Sarah J. Maas vytvořila, podněcují moji fantazii a také kreativitu. Jsou takovou moji múzou na kreslení/tvoření.

Třetí díl (recenzi na druhý díl najdete zde) jsem četla jak originál v angličtině, tak také překlad v češtině a musím říci, že mi připadá, jako bych četla dvě rozdílné knihy. V originálním jazyce mi tolik věcí a propojení nedošlo, protože nevnímám jednotlivá slova ale celek, a ty slova co neznám, nevyhledávám ve slovníku. Kdežto v češtině se moje mysl nemusí trápit nad překladem a plynule sleduje příběh větu po větě. Slovo po slově.

Hlavní hrdinka Feyre nám ve třetím díle dospěla, chopila se své nově nabité úlohy a moci a stala se sebevědomou a samostatnou, jednala často na vlastní pěst. Zároveň ji však poháněla nově získaná rodina a touha je ochránit. Musím říci, že tato drsnější Feyre je oproti prvnímu dílu série obrovským skokem v charakteristice postav. Každá kniha pojímá jinou stránku hlavní postavy a troufám si říci, že třetí kniha je navíc všechny spojí dohromady v konečný obraz.

Kromě Feyre se kniha navíc zaměřuje na další postavy, které patří do jejího úzkého kruhu. Objevují se noví spojenci a jejich příběhy jsou jen naznačené. Ač má kniha sedm set stran, na rozvedení těchto postav nebylo moc místa. Zvláště proto, že je děj vyprávěn z pohledu Feyre, tedy co ona nevidí, to mi nevíme. Což bylo podle mě škoda. I když je mi jasné, že by se to do už tak obsáhlé knihy, těžko vměstnalo. To by musela kniha čítat tak dvojnásobek stran.

Začátek knihy má rychlý spád a je akční, poté dochází k útlumu. V této části najdeme pasáže politické a intrikářské. Také jsou zde ale kapitoly, kdy postavy debatují, svěřují se a odhalují svá tajemství. Někdo by tedy mohl říci, že takovéto části jsou hluchá místa. Pro celkový příběh to ale není nijak na překážku, čtenář si alespoň mohl trochu oddechnout, než začne ta pořádná vřava.

Finální bitva, válka, se odehrála na bezmála posledních sto stranách, což je úctyhodný počet a rozuzlení bylo v poslední kapitole trochu uspěchané. Autorka však znovu dokázala, že jí vše ladí dohromady a i sem tam nemastné neslané pasáže spolu zachovaly čtivost a překvapení, které čtenáře ke konci čeká.

V knize jsou i pasáži mládeži nepřístupné - milostné scény Rhysanda a Feyre. Ty si čtenář užívá, i když jich bylo více než ve druhém díle a někdo by mohl říci, že jich bylo až moc. Neboť vztah dvou postav se dá dobře vyjádřit i jinak. To zde také nechybělo, duchovní pouto Feyre a Rhysanda se stalo jejich záchranným lanem.

Paperback vydání ACOWAR sedí k ostatním dílům, i když se trochu bojím, že se častým otáčením stran brzy rozlepí. Ale to je bohužel kámen úrazu všech paperbacků, titulní obrázek je téměř identický s originálem, tudíž k němu nemám žádné výhrady. Po otevření následuje tradiční mapa pro lepší orientaci.

Fanoušci této série si i poslední díl zamilují a troufám si říci, že budou žádat přídavek. Neboť je zde spoustu zákoutí, která nebyla autorkou řádně prozkoumána a otevírají jakási zadní vrátka pro další a další příběhy z tohoto světa. Doufejme, že se jich dočkáme brzy.

Ráda bych si přečetla některé scény i z pohledu jiných postav, což se do budoucna nejspíš stane. Protože kromě předělové knihy A Court of Frost and Starlight, která již vyšla a je v dostání v AJ a již je také v českém edičním plánu. Série dvorů bude mít spin-off, navazující příběh vyprávěný jinými postavami, konkrétně Nestou a Cassianem. Ty dva jsem si oblíbila asi nejvíce a i když to bude bohužel další rok či dva trvat, než jej autorka vytvoří, moje mysl se už teď upírá na to, co by tento příběh mohl obsahovat. V AJ také vychází od této autorky poslední díl série Skleněný trůn. Takže si zoufat rozhodně nemusíme.


Tak doufám, že jsem to zvládla bez spoilerů a trochu s nadhledem.

Jaká je Vaše oblíbená dvojice?
Já rozhodně shippuji* pár Nessian

PS: Zapsala jsem knihu do knižní výzvy jako jednu dokončenou sérii, snad se to počítá. 

*shipping je oblíbený název, který dávají fanoušci pro dvě postavy, které jsou pro ně favority na romantický pár. Za mě Nesta a Cassian.

Žádné komentáře: