středa 6. září 2017

Tihle Royalové Vás zničí...

Vyhledávanou novinkou tohoto léta se stala série Royalové (Baronet) od autorky Erin Watt. V českém překladu zatím vyšly první dva díly - Papírová princezna a Prokletý princ. Knihy podle anotace vypadaly na oddechové letní čtení, a proto jsme se je rozhodly zhodnotit i my.

Na první pohled se zdá, že námět je prostoduchý. Chudá dívka se z ničeho nic ocitá ve světě bohatých a mocných a zaplete se do jejich intrik. Skrývá se však za touto obálkou i něco víc?


Ella je na svůj věk více vyspělá než by se předpokládalo. Musela se již v útlém dětství starat o nemocnou matku a vydělávala si pochybnou prací. Najednou se v jejím životě objeví nový muž, který tvrdí, že je jejím poručníkem a odvede ji do svého paláce. Ella se od té doby snaží zapadnout do světa, kde vládnou peníze a dobrý rodokmen. Nepomáhá jí v tom ani pětice bratrů Royalů, se kterými musí žít. Z počátku ji vehementně odmítají, ale ona je začíná mít ráda a jednoho z nich obzvlášť. 

Říkáte si, že se jedná o dost známé klišé? Že kniha nebude ničím jiným než zpovědí rozmazlených dospívajících potácejících se na hraně zákona a starajících se jen o sebe? Inu máte tak trochu pravdu, přesně o tom kniha je. Přesto jsem Papírovou princeznu i Prokletého prince přečetla jedním dechem a nemohla se odtrhnout. Proč tomu tak bylo? Přisuzuji to především velmi čtivému způsobu psaní autorky.

"Moc prací na částečný úvazek se pro sedmnáctiletou holku, která potřebuje platit účty, nenajde. A žádná z nich není legální. Prodej drog. Šlapání. Striptýz. Vybrala jsem si to poslední." (s. 16)


Postavy mi byly sympatické a tak trochu jsem od začátku tušila, že se za nimi skrývá více, než dávají na první pohled znát. Toužila jsem je poznat. A než jsem se nadála byla jsem na konci stran.

Druhý díl se liší především z pohledu vyprávění. První kniha je vyprávěna z pohledu Elly. Vnímáme její život, jak se snaží přizpůsobit nemožnému a zapadnout, ale zároveň touží být stále sama sebou. Její fascinace Reedem (jedním z Royalů) a jeho posedlost Ellou dodávají příběhu intimní vložku. Ač se jedná o young adultku nebo spíše new adult, milostný trojúhelník se tu nekoná. Naopak jsou zde intriky, drogy, násilí a to vše ve světě mladistvých oplývající penězi svých rodičů. Druhý díl naopak sledujeme jak z pohledu Elly, tak také z pohledu Reeda. Dostáváme se více do jeho pošramocené mysli a snažíme se mu přijít na kloub.

Vše není takové, jaké se na první pohled zdá a čtenář se stává svědkem propletenějšího řetězce, který utvářejí rodinná tajemství. Je to jen na Elle, zda se s nimi dokáže poprat a ukázat, že je jednou z Royalů, nebo zda se všeho a všech vzdá a odejde. Co z toho si asi dívka vybere?


"Reed odtrhne pohled od Daniela, skloní se a zvedne mě do náruče. Přitiskne si mě k hrudi, jednou paží podloží můj zadek, druhou mě obejme kolem ramen. Ten kluk býval mým nepřítelem, původcem tolika citové bolesti. Teď se k němu ale přivinu, jako by byl jediný, kdo mě na tomhle světě dokáže utišit." (s. 235)

Jak jsem psala na začátku, námět knihy nemusí udělat na čtenáře moc dobrý první dojem. Kniha je ale nicméně čtivá a jednička o něco lepší než její pokračování. Papírová princezna se točí kolem Elly a jde především o romantiku. Až ke konci se dozvídáme, že zde bude něco asi hodně špatně a musíme si tak počkat na další díl. Což u mě zvýšilo vlnu napětí a touhy přečíst si druhý díl. Autorka má čtivý svižný styl psaní, který mě nutil obracet horlivě stránky a nemohla jsem se od knihy odpoutat. Především to z knihy dělá jednu z těch lepších. Objevují se zde otázky násilí, pouličních rvaček, drog, korupce, intrik a také striptýzu.


V domě Royalových je všechno tak trochu zvrácené. Pětice bratrů si navzájem předhazují holky, tajně nesnášejí svého otce a mají před ním spoustu tajemstvích. To, že se Ella dostala do středu jejich pozornosti ji moc štěstí nepřinese. Právě naopak, jejich pokroucenou morálku oprávněně nechápe a má schopnost všechno změnit.

Co mi připadá nereálné a hodně naivní je, že všichni Royalové jsou vykresleni jako sexy playboyové, kteří nemají nouzi o dívky. Jsou na vrcholu potravního řetězce tohoto světa mladistvých. Jeden je hezčí než druhý - asi hodně dobré geny! Bratři drží za jeden provaz a po většinu času je vede Reed. Jeho postava je velice charismatická, drsná, ale zároveň se dostáváme pod slupku té přetvářky. Nebo lépe řečeno Ella se tam dostává. Postupně sloupává jednu vrstvu po druhé až dochází na dno a to, co vidí, ji přiměje změnit názor. Reed je nicméně pošramocený a jak už to tak bývá, je zapotřebí dívky, která ho zachrání.

Obálky knih jsou decentní a vkusné, nekřičí sice na čtenáře z polic knihkupectví, nicméně to sympatizuje se samotným příběhem. Námět také na čtenářovy smysly nekřičí, ale pokud máte jen trochu rádi tyto příběhy, garantuji že se od čtení nebudete moci odtrhnout.

Na koho dalšího udělala tato série dojem? 


Žádné komentáře: